بسم الله الرحمن الرحیم

اهداف طرح ارتقا خدمات داروخانه

بدون تردید ارتقاء جایگاه داروسازان در جامعه ، در گرو افزایش رضایت بیماران و ارباب رجوع به داروخانه ها خواهد بود. امروزه سازمان های پیش رو و متعالی ،بهبود مستمر را برای جلب رضایت همه ذی نفعان در دستور کار قرار می دهند. در این راستا داروخانه ها به عنوان یکی از موسسات پزشکی مورد توجه مردم و ویترین جامعه پزشکی ،رسالت ویژه ای بر عهده دارند.

طرح ارتقا خدمات داروخانه ها به دنبال همگون سازی ظاهری و باز تعریف فرآیندهای داخلی داروخانه است تا با ارائه یک الگوی واحد و استاندارد در سطح کشور ،ارزیابی این موسسات را با شیوه های نوین امکان پذیر سازد.

بر اساس تبصره واحده ماده 29 آئین نامه داروخانه ها و بند م ماده 9 ضوابط تاسیس و اداره داروخانه ،توانمندسازی،ارزیابی،و پایش اداری عملکرد داروخانه ها از جمله اموری هستند که قابلیت واگذاری از سوی دانشگاه های علوم پزشکی به شعب انجمن داروسازان را دارند. لذا با همین هدف ،کتابچه :"راهنمای ارتقا خدمات داروخانه ها " با اقدام مشترک سازمان غدا دارو و انجمن داروسازان ایران تدوین شده است تا عامل وحدت رویه در سراسر کشور باشد.

ویرایش اول این کتابچه در نسخ چاپی به تعداد داروخانه های کشور تکثیر و توزیع خواهد شد.فایل ویرایش های بعدی به صورت دیجیتال از طریق وب گاه رسمی سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان ایران به روز رسانی و در اختیار همکاران ارجمند قرار خواهد گرفت. در کتابچه راهنمایی که پیش روی شماست، ویژگی های یک داروخانه توانمند از نظر ظاهری و فرآیندی تشریح شده است و شاخص های مورد نظر برای ارزیابی داروخانه ها مورد اشاره قرار گرفته است. استفاده از نشان واحد داروخانه های کشور به عنوان نماد داروخانه در ایران؛روپوش هم رنگ و هم شکل برای کارکنان داروخانه ها و پاکت های پلاستیکی سازگار با محیط زیست در اندازه های استانداردو با طرح واحد برای بسته بندی داروها، از جمله مصادیق هم گون سازی ظاهری محسوب می شود.

به منظور کمک به استاندارد سازی فرآیندهای جاری درداروخانه نیز نمونه هایی از دستورالعمل های مورد کاربرد در داروخانه ها ارائه گردیده است.امروزه استفاده از نرم افزار و سخت افزار های مشاوره و نسخه پیچی به عنوان یک ابزار کاربردی در داروخانه های پیشرو مطرح می باشد. در همین راستا محصولات تعدادی از شرکت های ارائه کننده خدمات مکانیزاسیون داروخانه که مورد تائید انجمن داروسازان ایران نیز می باشند معرفی می گردد.

امروزه یکی از توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مشارکت داروسازان در طرح های مراقبت های اولیه سلامت است. داروسازان به عنوان متخصصین دارو-درمانی ، از دیر باز به عنوان منبع قابل دسترس و معتمد برای مشورت در زمینه درمان شناخته شده اند.امروزه تقاضای جامعه برای حضور داروساز در داروخانه ها بعنوان یکی از ارکان مراقبت از بیمار، یش از پیش ملموس است.

در این راستا ارائه آموزش های مورد نیاز بیماران و مراجعین در داروخانه ها (انجام خود مراقبتی؛ اصلاح شیوه زندگی؛ واکسیناسیون؛ تنظیم خانواده؛ ترک سیگار، الکل و مواد مخدر؛ پایش و مدیریت بیماری های مزن غیر واگیر؛ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت های شایع و .....)و همینطور پایش پارامترهای سلامت (اندازه گیری فشار و قند خون و سنجش سایر شاخص های تندرستی نظیر BMI)،تشریح شده است.

بدیهی است که نتیجه همه اقدامات انجام شده در داروخانه ها در راستای بهینه سازی ظاهری و استاندارد کردن خدمات، طی فرآیند ارزیابی داروخانه ها تعیین و به موسس داروخانه و نهادهای ذیربط اعلام میگردد تا مبنایی برای بهبود مستمر در این سازمان ها باشد. ارزیابی با اعلام قبلی به داروخانه انجام می شود و گزارش ارزیابی برای همه کارکنان داروخانه راهگشا است، چون موارد عدم انطباق و فرصت های بهبود را با ذکر جزئیات نشان می دهد.نتایج ارزیابی به صورت امتیاز کل اعلام می شود و پیشرفت یا احتمالا تنزل یک داروخانه را از یک ارزیابی تا ارزیابی بعدی نشان می دهد.لذا فلوچارت فرآیند ارزیابی و فرم های مربوطه نیزتدوین و دراین کتابچه ارائه شده است.

به امید تداوم و تسریع روند بهینه سازی عملکرد داروخانه های کشور و ارتقاء جایگاه داروسازان عزیز در جامعه

ما را دنبال کنید

lpgptalar3

 

best instagram logo download here 15

 

 

 

ورود پرسنل

worker

تماس با ما

  • گرگان خیابان ولیعصر عدالت 22
  • ٠١٧٣٢٣٢٩٧٤0-45
  •  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • alarm clock  09:00صبح الی 21:00بعدظهر